søndag 19. februar 2017

Pæretre bedet


Å sitte under pæretreet en varm sommerdag er nydelig.
Den vandrende,lette skyggen er da god.
Vi fablet om å lage til en liten sitteplass akkurat der.



Da vi fikk tak i flere store hjul,fant vi ut at de ble fine som "vegg" bak sitteplassen. 


Bak sitteplassen laget vi bed.
Plantene trives under treet på denne siden.
Her er det lunt og mye sol.
Vi har også plantet en magnoliabusk på siden av bedet.
Vi har både peoner,div stauder og klematis i dette bedet.
Solsikkene er det spettmeisen som sår i hagen vår. De dukker opp på de utroligste plasser.



Når pæreblomstene åpner seg er treet fullt av insekter som surrer.


Hjelperen min er alltid med i hagen.
Hun har tuslet i beina mine i 11 år.
Når jeg luker sitter hun helst inntil ryggen min og passer på.


Dette bedet er også ganske nytt.
Til sommeren regner jeg med at det blir mye frodigere.
Her er en geranium som jeg håper vil gi bedet frodighet i bunnen.


Brennende busk har jeg lett etter og fant det i et lite hagesenter høsten 2015.
Håper den blomstrer til sommeren.


Vi har tre forskjellige klematis her.
Det vi håper på er at disse skal dekke hjulene og mer til.
Da får vi en vegg av klematis bak sitteplassen.


Ukjent plante som fulgte med en annen staude.


Magnolia har vi i utkanten av bedet. Denne står ikke under pæretreet men akkurat på utsiden.
Her er det lunt og godt,noe magnolia busker trenger.
Vi gjødser de med kukompost om våren og vanner de godt,særlig på våren. 
Vi kommer til å støpe heller og legge de der sitteplassen er.
Det er praktisk med tanke på plenklipping.
**
Lengselen etter å starte hagesesongen er stor. :) 

Planter i "pærebedet"
Stauder:
`Viola sororia `Freckles`
Geranium sanguineum Àlbum`
Viola sororia `Albiflora`
Tustenellik
Astilbe
`Incalvillea` (fått av Laila)
Dictammuns albus (brennende busk)
Lavendel
også noen jeg ikke husker navnet på. 

Busker:
Magnolia soulangeana `Superba`
Peoner:
`Duchessede Nemours`
`Bunker Hill`
Løk:
Tulp Little Beauty Miscellaneous
Klematis:
Clematis `Tage Lundel`
Clematis `Vitalba Tysk`
Clematis `Little Nell`


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.