torsdag 11. mars 2021

Oversikt over bed i hagen-11

 Det aller største bedet i hagen er det som går langs to av sidene til terassen vi har ved vårt atelier.

Den bredeste delen av dette bedet vender ned mot drivhus og grønnsakshagen. 

I mellom drivhuset og dette bedet har vi en grusplass. 

Har skrevet litt om den tidligere. Her kan vi fint få plass til en sitteplass.

Da kan vi nyte bedet fra nedsiden også og ikke bare fra terassen.

I dette bedet er det mange stauder.

Men vi har også noen små trær, busker og klatrevekster.


Her vokser det mange flotte Ridersporer.
Bildet er tatt tidlig vår for noen år siden.
Forsytia busken blomster til venstre. 
Atelieret vårt ligger en del høyere enn drivhuset som jeg står vedsiden av når bildet tas.
Busken til høyre er Long Bud pil. Denne beskjæres kraftig hvert år.
Jeg ønsker kun å ha en stor "ball" som ikke er for høy.  

Denne gammeldagse stauden `brennede kjærlighet`på norsk lager farge i bedet.


Stauder: 

Alchemilla mollis (stormarikåpe)

Cephalaria gigantea (Gullknapp) fra 80-230 høy.

Delphinium pacific "Summer Skies" 

Delphìnium x cultorum (ridderspore) 100-150cm 

Dicentra formosa "King of Hearts" (Småhjerte)

 Gudeblomst `Red Wings`

Lathyrus vernus (Vårskolm) 40 cm høy. 

Lewisia longipeatla "LItlle plum" 10cm høy

Lamium maculatum `Beacon silver` (dovenetel) 10cm

Lamium maculatum ‘White Nancy

Lychnis chalcedonica L. (brennende kjærlighet)

Malva moschata (Moskus katost)

Phlox (Paniculata hybr.) "Younique White" (Floks)

Phlox paniculata `Danielle`

Primula pubescens "Gigantea" 

Tellima grandiflora  

Tiarella cordifolia (Skumblomst)

Astilbe i div farger. 

Her står det også noen Hosta som jeg ikke er helt sikker på navnene. 


Roser:

"Gertrude Jekyll" Austinrose. Bl.f er mørkrosa,sterk duft,store fylte. Høyde 120 cm       H4

"Hurdalsrose" Buskrose Høyde 400cm, Rosa.    H7

"Lykkefund" Historisk rose,Lysegul til hvit. God duft. Små halvfylte blomster.Høyde 500cm      H5-6

White New Dawn  Høyde ca 2,5 m

Magnolia: 

Susan

Jane

Clematis:

Clematis "Red Star" 

Clematis "Hagley Hybrid"

Clematis "Jackmanii Alba"

Clematis "Guernsey Cream"

Clemtis "Dr Ruppel" H 3-4

Peon:

Paeonia `Sarah Bernhardt` 

Andre planter:

Bambus

Forsytia

Kanelpil

Long Bud pil


Kanelpil treet 


Lykkefund, en herlig klatrerose.


I bedet har vi mange forskjellige ridersporer.
Disse frør seg og av og til dukker det opp nydelige farger som denne duse lavendelfargede.

I dette bedet har vi en stor jobb å gjøre etterhvert.
Når vi får laget ferdig resten av gjerdet mot åkeren vår, skal alle ridersporene flyttes dit.
Disse er så høye at jeg ønsker å ha de ved et høyt gjerde så de får støtte. 
Der kan jeg binde de fast til gjerdet, så de ikke tipper i regn og blåst.

Jeg kunne også tenke meg å flytte to av rosene.
Disse ønsker jeg i hagerommet som ligger midt i hagen vår.
Tanken er at vi skal sette opp et lysthus der. Og rundt ønsker jeg roser og magnolia. 
Sammen med disse tenker jeg å bruke lavendel ved rosene og geraniumtuer under magnoliabuskene.

Når vi har laget støttemur og platting i hagerommet midt i hagen, kan jeg begynne å flytte rosene. 
Kanskje spar jeg de opp tidlig vår og planter de i store krukker i påvente at jeg kan flytte de der de skal stå. 

Hva har jeg så tenkt å gjøre i dette bedet når så mange planter skal flyttes? 
I dette bedet er det lunt og varmt og derfor passer det godt til Magnoliabusker.
Derfor drømmer jeg om et bed med magnoliabusker og bunndekke av geranium.
Denne skal være lav og ha duse rosa blomster. 

Bambusplanten ønsker jeg ved plattingen ved lysthuset. Der blir det også en liten dam.
I mange år har jeg vært veldig ustrukturert i min beplantning. Har jeg sett en fin staude så har den fått bli med hjem og jeg har plantet den der det har vært plass.
Nå, etter mange år kommer jeg til å fjerne stauder jeg ikke er så begeistret for.

Dette er selvsagt en lang jobb, men en hage er jo hele tiden i forandring. Iallefall her hos oss.
Det er dette som gjør haging så makaløst spennende, givende og fantastisk.

Hvordan står det til med våren hos oss nå? 30 cm snø kom i natt. Snøen hadde minket masse før dette snøfallet kom. Ja slik er det ofte i Mars. Men gleden over å være så nær den riktige fine deilige våren er godt å tenke på. Uansett hvor mye snø det har kommet. :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.