tirsdag 2. februar 2021

Oversikt over bed i hagen-1

 Dokumentasjon over hagens bed ser jeg kan være til hjelp og vil da skrive litt om hvert bed vi har i hagen. Disse innleggene er mest for min egen del, da vi kommer til å gjøre om på plantevalgene i de forskjellige bedene etterhvert som vi får tid og kapasitet til dette. 

Ettersom årene går, gror de seg til og mange av våre bed skulle vært spadd helt opp, stauder delt og jord skiftet ut eller rensket og gjødslet skikkelig.

Vi har et ugras som er umulig å bli kvitt. Det får lange tynne rottråder rundt i hele bedet. 

Kjerringrokk eller åkersnelle. Det bedet som har mest av dette ugraset er det bedet som ligger nærmest åkeren vår. 




Åkerbedet:

Mange forskjellige Astilber fra lys rosa til burgunder i fargen. Vet ikke sortsnavn da disse har vært med meg fra min aller første hage. 

Kryptimian, denne vokser under en stor rosebusk. 

Kongslys med hvite blomster

Aster, denne brer seg mer og mer og må fjernes. 

Sidalcea hybrid "Elsie Heugh" (Silkekatost) vakker staude som er fin blandt roser. 

Thalictrum aquilegifolium (Akeleiefrøstjerne) Denne er også vakker som jeg synes er fin sammen med roser

Tiarella cordifolia (Skumblomst) Grei bunndekke men liker seg bedre der det ikke er så mye sol-bør flyttes.

Pulsatìlla vulgàris  `Alba`  ca 20 cm. Stor Kubjelle hvit. Flyttes

Dverg iris med blålilla blomster. (slik som vokste i min barndoms hage) Flyttes

Heuchera americana "Palace Purple"  Høyde 50 cm  kan stå da den gir vakker farge i bunnen av bedet. 

Dicentra formosa "King of Hearts" (Småhjerte) Er fin blandt rosene-kan få bli.

Campànula glomeràta (toppklokke) 30-40cm Flyttes

Campanula Carpatica Flyttes

Chelone obliqua` Duehode  Flyttes

Astrantia, rosa farge på blomsten Kan få bli 

Roser:

"Astrid Lindgren" Klaserose,lys rosa

"Constance Spry"  

"Charles Austin" Austinrose. Aprikos,Høyde 120 cm

"Hurdalsrose" Buskrose Høyde 400cm

"Salet" Historisk rose. Rosa til lys lilla. Store tettfylte blomst. sterk duft.

Rosa"Winchester Cathedral"  Austin rose

Clematis Polish Spirite (fiolette blomster)  Kan få bli-trenger et godt klatrestativ.

Det jeg vurderer å gjøre her er å spa ut alle staudene, flytte eller dele det som trengs.

Renske og evnt bytte ut jord. 

La rosene få mer plass da det er her i dette hagerommet jeg ønsker mange roser. 

Plante tilbake de staudene jeg ønsker sammen med rosene. 

Fargene i dette hagerommet er nok litt sukkersøte med mye rosanyanser og hvitt. Men har noen få innslag av dus gult også. 

I dag er det -15 kalde, overskyet og litt snøfjoner i lufta.

Om jeg lengter etter vår, JA!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.