søndag 12. januar 2020

Planter til hagerommet midt i hagen.

Jeg er glad i små trær som gir høyde i bedene og de gir også et mer frodig utrykk.
Det er supert om småtrærne blomstrer i løpet av sesongen. 
I fjor kom jeg over Sambucus nigra black beauty.



Denne kan bli ganske bred og høy. Må nok vurdere å flytte denne til sommeren. 
Blomstene dufter nydelig. Hele busken er fin. Det mørke bladverket og de nydelige rosa blomstene.
Av blomstene kan vi lage hylleblomst saft. 

Vi har to klatreroser som skal plantes ved lysthuset.
Den ene er Emelie, en norsk klatrerose som jeg flyttet i fjor høst da vi begynte å grave.
Denne plantet jeg på en foreløpig plass sammen med en jeg kjøpte på salg i fjor høst.


Ved den lille dammen planter jeg bambusen som står et annet sted i hagen. 
Den ble plantet der i vente på dette prosjektet. 
Stauder har jeg masser av. Der kommer jeg til å flytte de jeg tenker blir fine her.
Og mangler jeg noe, settes det på ønskelisten. 

Kjenner jeg er skikkelig utålmoding i vente på våren.
Jeg vil bare begynne med støttemuren nå... :D det lar seg jo ikke gjøre. 

I stede kan vi planlegge litt og glede oss til våren. 



6 kommentarer:

  1. Hyll med mørkt bladverk er fantastisk flott. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er vakker. En riktig god dag til deg :)

      Slett
  2. Sambucus ser veldig fin ut.
    Jeg synes også det er veldig fint med mye busker rundt om i bed g hagen. Kjøper noen hvert år.
    Blir spennende å følge byggingen av hagehuset.
    Ha en fin helg.
    hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Turid. Nå planlegger vi og måler opp og regner ut ;)

      Slett
  3. Spennende med ny hagesessong:))
    Må si jeg gleder med til å sette i gang.
    Blir nok kjekt å starte på lysthuset, alltid spennende med slike prosjekter:))
    God mandagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Et stort prosjekt dette Toril. Vi begynner med støttemur og platting. Så ser vi hvor langt vi kommer denne sesongen. Håper selvsagt at vi kommer i mål.

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.