lørdag 2. mars 2019

Mars

Oi er det mars alt? 
Vintermånedene er over og det er så godt.
Selv om det kan bli vinter lenge enda, så skjer det noe med meg når det står mars på kalenderen.
Oppe i glassverandaen begynner det å fylles opp. 
Har sådd en del og det vokser bra. Lubne fine planter foreløpig. 
Blodbegerplantene har begynt å skyte ut lange skudd. Jeg kniper for harde livet.
Det gjør jeg for å få tette fine planter og for å spare litt plass rett og slett.
Men om litt skal de få utfolde seg fritt. 


Chili, paprika og tomat er et must. Dette må vi har i drivhuset. 
Deilig å kunne høste egne grønnsaker. 
Har sådd flere typer chili, fra megasterk til søt mild.
Gleder meg til å bruke dette i mat,sjokolade, drikker osv.


Hageplaner for i år....kunne ramset opp ganske mange drømmer i allefall.
Men ønsket mitt for denne sesongen er å kunne laget ferdig jordbærlandet.
Det er litt vrient byggemessig, da vi skal lage benker i en bratt skråning.
Samtidig skal det vi lager holde på naboens jordmasser.


Jeg har et stort bed fullt av riderspore.  Her må jeg gjøre en stor jobb i år.
Hele bedet må tømmes, stauder deles/gis bort for så å forbedre jorden før jeg beplanter det igjen.
Har lyst å plante ned to magnoliatrær her.  Rundt disse ønsker jeg lave stauder som liker samme jordtype som Magnolia. Altså litt sur jord. 
Dette bedet ligger veldig lunt til og med mye sol.
Dette prosjektet blir spennende. Forandring fryder heter det.


Har forsøkt å så stauder i vinter. De står og godgjør seg ute i kulden.
Fikk oppskrift av ei som er en reser i dette. 
For jeg har ikke lyktes så godt med staude såing egentlig.
Og hvis jeg knekker den koden, ja da åpner det seg store muligheter til å få 
tak i spennende selsvsådde stauder. 



Vinterstid går jeg gjennom hagenotisbøkene som jeg noterer i iløpet av sesongen.
Der noteres det navn på alle plantene som vi planter ned i hagen vår.
Ble overasket over antall clematis da jeg samlet alle sortene på en liste. 
At vi har ca 40 forskjellige sorter var jeg ikke klar over.
Dette skal dobbeltsjekkes i år. Ja at det stemmer. 
Utrolig hva man får dytta ned her og der :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.