lørdag 12. mai 2018

Eventyrlig start på hagesesongen

Varme sommerdager i mai.
Det er ikke å forakte etter en lang vinter.
Jeg greier ikke å få med meg alt som skyter i været i disse dager.
Helt utrolig livskraft i disse plantene.


Blåveisen er avblomstret nå, men du så herlig dette gjensynet var.


I disse dager blomstrer Magnolia "Merill"
Denne plantet vi i hagen 2011
Nå er den blitt ganske stor.
Den står i surjordsbedet i masse kompostjord.
Der fikk den en pangstart.


Det er virkelig spennende å vente på disse blomstene.
Ingen selvfølge at disse blomstrer hvert år.
Er det mye vind, blir blomstene fort stygge.


Den har akkurat begynt å folde ut sine vakre blomster.


Scilla har vi hatt i hagen i mange år.
Den sprer seg sakte og får lov til det.
Vakkert tidlig vår der den blomster med sin vakre blå farge.

*****
I grønnsakshagen har vi nå sådd en del.
Gulrøtter,sukkererter, rød salatløk "Lilia" , Svartrot.
I år har vi satt poteten Beate.
I drivhuset har vi tomater,chilli og urter.
Her står også diverse sommerblomster og georginer og venter på utplanting.
**
Har også sådd blomstererter i bakkant av bringebæra ved armeringsnettet mot jordet.
Håper det blir flott blomstring langs hele gjerdet mot jordet.
Dette ser vi godt fra mange steder i hagen og kommer til å lage en vakker overgang til jordet vårt,
***
Nå holder jeg på å plante flere nye clematis planter midt i hagen langs samme gjerdet.
Her planter jeg også noen pilbusker da vi trenger mer le mot vinden som blåser over jordet.
Har også to lønnetrær som vokster opp lengre ned i hagen.
Et vokser i grønnsakshagen der ripsbuskene står.
Ripsbuskene skal vi fjerne. Har begynt på gravejobben, men store kraftige gjenstridige røtter gjør jobben tyngre. 
Skal fortsette å jobbe med den siste delen av grønnsakshagen.
Her er det mye gravejobb,men får ta litt og litt.
**
Det er søndag og det er sol.
Blir garantert hagedag i dag.
Deilig å ta med seg kaffikoppen ut på benken.
Sitte og følge med fuglene som flyr frem og tilbake travelt opptatt med sitt.

Nå blir det å ta med seg kaffikoppen og tusle ut i hagen.









4 kommentarer:

  1. De vakreste vårtegn som perler på en snor hos deg. Nydelig. Nå er det bare å nyte, sammen med kaffikoppen.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det bare å nyte alt som skjer. :)

      Slett
  2. Jeg skulle gjerne ha lagt meg til som følger av bloggen din, men finner ikke mulighet for det på siden din. Jeg skal følge med likevel:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke, nå har jeg lagt til en følger knapp. Ikke vært i mine tanker å legge til en slik.

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.