mandag 20. september 2021

Ny rose til lysthusplassen


Denne vakre rosa fant vi på Hageland i sommer.
Men den var feilmerket noe vi viste da vi kjøpte den.
Men vi falt for hele rosen. Både fargen og formen på blomsten. 
Uten navn, like vakker. De viste ikke hva den het der på hagesenteret heller. 



Har stort sett navn på plantene i hagen vår.
Det er fint å vite hva de heter synes jeg.


Den er lavendelfarget. 
Knuppene er rødlige faktisk. 


I disse dager holder jeg på å flytte masse roser til lysthusplassen eller kanskje jeg burde si rosehaven.
Plassen begynner å ta form og etter at mye av bedet rundt er ferdig kan vi altså begynne å plante ned.
Her blir det et skikkelig stort rosebed.
Gleder meg veldig til neste sommer for å se hvordan dette blir.



Skal flytte noen buskroser til, før høsten setter inn for alvor.
Godt for alt som er gjort og så lenge det er så deilig temperatur går dette bra.

Skal også flytte stauder. Men først tar jeg roser og magnolia buskene. 


 

5 kommentarer:

  1. Hva heter så den nydelige rosen? Den hadde flott farge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det da Marit. Som skrevet er det en rose uten navn. Vi vet ikke hva den heter. Den ble med hjem alikevel forde den er så vakker :) Men finner jeg det ut skal jeg nok oppdatere den under roser.

      Slett
  2. Merethe, når jeg tenker meg om kan det være 'Our Last Summer'. Jeg kjøpte den på Hageland, men den fikk dessverre en feil plassering her og døde. Den er en klatrerose som kan bli to meter høy og er merket H4. Da får jeg håpe din klarer seg bedre enn min. Jeg skal prøve den på nytt men da plante den et annet sted :)

    SvarSlett
  3. Den ligner på 'Novalis', men sikker er jeg ikke. Flere sorter med den spesielle fargen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er flere som har foreslått den for meg og jeg ser selv at den likner mest på denne. Det de sa på Hageland var at det var en buskrose. Gartneren der sa også at så lenge rosene får nok vann på våren spesielt, så klarer de godt vintrene her på Hedmarken. Blir spennende å se til neste sesong. Gleder meg stort til den :)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.