lørdag 6. februar 2021

Oversikt over bed i hagen-5

 Gresk-romersk bedet:


Dette bedet er langt og ikke så veldig bredt. Det går langs grusgangen som leder ned til drivhus og grønnsakshagen. 

Her står det 5 små trær. 

Har også en klatrerose, men den vurderer jeg å flytte til hagerommet midt i hagen. 

Sommeren 2020 så jeg virkelig hvor fint dette bedet blir med kryptimian som bunndekke og ellers veldig få stauder.

Hefra skal jeg flytte en god del store stauder.

Disse får plass i et bredt stort bed som skal gå på to sider av hagerommet i midten.

Det blir ca 7 meter langt ene veien og ca 10 meter den andre veien. 

Bredden kan bli 1,5 meter. 

Her skal det fylles opp med klatreroser og stauder. 

Det som skal stå igjen i dette bedet er småtrærne,noen få stauder og kryptimian som bunndekke.

Magnolia `Sunsation`

Magnolia Yellow Bird 

Magnolia Yellow Lantern 

PRUNUS nipponica `Ruby`

PRUNUS triloba 

Rosen som jeg vurderer å flytte er "Giardina" klatrerose



Disse staudene bør jeg flytte da de tar alt for stor plass. 

Polemonium reptans " Stairway to Heaven"

Sanguisorba officinalis `Japan`

Scabiosa caucasus "Perfecta Alba" (Skabiosa)

Eupatorium maculatum (Hjortetrøst) Høyde 150 cm.

Også noen småtasser som står lit ther og der. 


Tror jeg blir fornøyd med dette bedet når plantene er flyttet og avleggere av mer kryptimian er plantet ut der tomrommet blir. 

I dag var det -11 kalde. Deilig å være ute i dag. Hagen er dekt med snø som isolerer plantene. 

Gleder meg veldig til en ny hagesesong. 





Staudene som står nederst her skal også flyttes.


Staudene øverst her skal flyttes.
Her blir det også bunndekke av timian.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.