onsdag 13. mars 2019

Jordbærsorter i vår hage


Vi har en ganske stor grønnsakshage, der vi dyrker både grønnsaker og forskjellige bær sorter.
Vi elsker jordbær. Vi er både våre barn og barnebarna.
De elsker å gå ned i grønnsakshagen for å leite etter modne jordbær.
Og når de finner noen, går de på høykant ned.
Noen ganger lager jeg muffeluffer, det er en type lapper. 
De er supergode med helt ferskt rørt jordbærsyltetøy.
Da tar jeg med den store takka ut og står der og steiker, mens ungene sitter rundt og venter på varme ferske muffeluffer. Og ekstra deilig er det med rørte jordbær fra hagen som en frisk dert i midten. 

En gang noen av barnebarna var hos oss, hadde vi plukket inn en god del jordbær.
Jeg stod og rensket bærene ved kjøkkenbenken, mens jeg fortalte hva jeg skulle lage av all jordbæra.
Hæææ, sier et barnebarn...kan man lage syltetøy selv? 
Noe som er helt innlysende for meg som er vokst opp med en mamma som laget all syltetøy og saft selv, ble jeg forundret over at de ikke viste.

Tenk så viktig det er å lære dem alt vi vet om slike ting.
Lære dem gleden i det å dyrke maten selv.
Lære dem hvor godt det er med hjemmelaget mat i alle varianter.

I fjor høst var igjen et av barnebarna hos oss.
Nå var det tid for å ta opp poteter.
Jeg lo da jeg så ansikts uttrykket til lille poden da han fant den første poteten nede i jorda.
Han så ut som et stort spørsmålstegn. 
Kan man virkelig finne poteter nede i jorda? ansikt..

For en herlig gjeng barnebarn vi har altså.
Tror lille poden må få være med å sette poteter i år, så han kan se hva som har skjedd når vi igjen tar opp poteter til høsten.

****
Egentlig skulle jeg skrive om jordbærsortene vi har.

Jeg vil gjerne ha jordbær sesongen så lenge som mulig.
Når en sort begynner å avta med bærsettingen, ønsker jeg at andre sorter overlapper disse og dermed gir oss en lang god sesong med bær.

Men jeg ønsker også jordbær som er deilige spisebær.
Eller som holder seg fine hvis jeg fryser dem hele tiltenkt kaker ol utover vinteren.
Jeg ønsker også bær som er fine til syltetøy.

Sorter vi har: 
  1. Korona
  2. Senga Sengana, (denne er litt mottakelig for soppsykdommer)
  3. Frida
  4. Månedsjordbær 
  5. To gamle sorter vi ikke vet navnet på. De gir søte store bær.
  6. Masse markjordbær
  7. Frisan, remonterende jordbærsort. Rosa blomster
  8. `Delizz` remonterende jordbærsort. Passer i ampel eller i bed. (2019)
*
I år er jeg på utkikk etter flere sorter.
Kanskje noen "remonterende"  som Ostara, Toscana, Elana og Ruby Ann.
Vi får se hva vi finner. 

Vi bruker halm rundt plantene. 
Jorden tørker ikke så fort ut og bærene ligger på halmen i stede for rett på jorden.

Vi bruker ikke vanne jordbærplantene så mye mens de blomstrer.
Det er når bærene begynner å komme at vi passer på at de ikke tørker.


Jeg gleder meg så mye til hagesesongen begynner. 
Det kan se ut som det blir lenge til, når jeg ser ut av  vinduet.
Vi har så mye snø. 
Men vet at når våren virkelig setter inn, så smelter snøen raskt. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.