tirsdag 26. juni 2018

Gresk-romersk bed

Dette bedet går nå langs hagestien som fører ned til grønnsakshagen. 
For to uker siden var det to bed her. 
Men jeg slo disse to bedene sammen ved å fjerne all plenen som var imellom dem.
Her holder jeg på å plante ned 3 magnoliabusker som har gule blomster.
I alt blir det 5 så trær/busker i dette lange bedet.



Her står det ikke så mange stauder enda.
Det må jeg fylle på etterhvert som jeg finner ut hva jeg ønsker å ha her.









Har litt lyst å la kryp timian dekke all jorden rundt småtrærne.
Men jeg elsker jo å dytte ned forskjellige fine stauder for å få et frodig uttrykk i hagen.

Har også en rose stående i dette bedet.
Den blomstrer overdådig med rosa blomster i "buketter" 
Husker ikke navnet i farten, men håper jeg har notert navnet et sted. 



Bildet under er fra i våres.
De små plantene er sommerblomster.
Nå er det ganske tett der.
Har flyttet den lille peonen for den kom under den stauden med de lyse bladene.
Jeg planter tett,altfor tett mange ganger.
Ønsker et frodig uttrykk med en gang.
Også ender det opp med at jeg må flytte planter året etter.



Jeg begynte med å spa et bitte lite firkantet bed i mellom dem jeg hadde der.
Men det ble så oppstykket og rart at jeg bare fortsatte å fjerne plenen i mellom.


Slik ser det ut i dag.
All plen som skulle vekk er vekk.
Vi holder på å sette opp kantstein rundt hele det nye bedet.
Men vi mangler 10 stk av den vakre gresk/romersk inspirerte kantsteinen.
Så mannen blir vel å sette igang å støpe bare det blir litt kjøligere.
Ja for nå har vi sydenvarme her igjen med over 30 grader.


Har også 3 clematis i dette bedet.
Har planer om å sveise noen stativer som jeg kan sette der disse vokser.
Er frøsådde alpeklematis.
Tror de er blå i farge.

Det er skikkelig varmt å drive ute i hagen om dagen, men jeg nyter der.

Godt det er skikkelig sommer. 




2 kommentarer:

  1. Det är verkligen bra med rabatter som har lite storlek. Växterna trivs bättre och det blir så mycket mer "impact". Bra med namn på rabatterna också, det har jag också men grekisk-romerskt är det nog inte många som har. Krävs det inte en staty då också?
    //Helene

    SvarSlett
  2. Your garden is turning out beautifully! Hope that mine will look just as nicely as your, thanks for the share. Hope you have a wonderful rest of your day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.