lørdag 7. januar 2017

Hagens mange rom 3

"Rødstuaplassen" ligger på oversiden av drivhuset.
I 2010 begynte vi å jobbe med denne delen.
Vi la opp steiner til en lav mur for å få et skille mellom bedet og det lille gårdsrommet 
vi har på oversiden av drivhuset.


I denne skråningen har vi mange ridderspore.
Fargene er blå/lilla/hvite nyanser.
Her luker vi stort sett bare om våren.
Plantene står veldig tett og det er lite ugress som kommer til her.
Jeg ser at vi snart må dele staudene i dette bedet.
De trives godt og blir bare større og større for hver år.



I ytterkanten av bedet har vi en rosebusk full av torner.
Den er vakker sammen med brennende kjærlighet. 
Men den er ikke god å komme borti. 
Navnet på rosen er Hansaland.
Det er en buskrose og blir ca 150cm høy. 
Meget villig her hos oss.


Her vokser også kattemynte godt.
Den er som en busk.
Sommerfugler,bier og humler elsker den,
Har flyttet planter andre steder i hagen også,men de er overhode ikke så store som denne.
Her er det veldig lunt og sol hele dagen.


Planter som jeg har som bunndekke i bedet stikker frem i sprekkene mellom steinene.
Den ene med lysegrønne blader er "Tiarella cordifolia" Skumblomst.
Den får også små nydelige lyse blomster.



Vi har en steintrapp som fører opp til toppen av bedet.
Her trives kryptimian "Thymus serpyllum"  og teppenellik "Dianthus x arvenensis"
Hadde vi ikke vært flinke til å røske vekk litt av disse i løpet av sesongen så ville 
trappa blitt borte under plantene.
Begge staudene elsker den tørre solrike plassen de vokser på. 


Jeg har laget litt i hypertufa materiell i hagen.
På bildet over har jeg laget et plantekar som likner en stein med hull øverst.
Der kan jeg ha litt mindre planter som Lewisia longipeatla "Litlle plum" 




På venstre side av steintrappa har jeg laget et piltre.
Dette trimmes flere ganger i sesongen for å holdes lite og tett.
Jeg elsker å ha det frodig og putter planter ned der det er en ledig plass.
Ved å plante tett blir det mindre lukearbeid.
Ikke for det,jeg liker å luke faktisk.
Det blir jo så fint også kvitterer plantene med å trives enda bedre.

Dette er bare en liten del av dette bedet.
Enda har jeg ikke en total oversikt over alle plantene her.
Noe har blitt flyttet og noen står litt bortgjemt bak andre.
Til våren skal jeg forsøke å følge med når alt dukker opp igjen.
Vet det er et gjeng med vakre blå valmuesøstre som skal flytte til et annet sted der vi kan 
nyte de vakre blomstene.
Nå må vi henge over rekkverket på terrassen for å se dem ;) 

¨¨¨****¨¨¨
I neste innlegg tar jeg for meg resten av bedet.



Liste over planter jeg vet står i dette bedet.

Roser

Hansaland buskrose (Rød) 
White New Dawn Klatrerose (hvit)

Busker

Forsytia
Oppstammet pil 
Philadelphus coronarius "Finn" E  (Skjærsmin)

Magnolia "Susan" 

Clematis

"Red Star"



Stauder 

Lewisia longipeatla "Litlle plum" 

 "Dianthus x arvenensis" (Teppenellik)

"Thymus serpyllum" (kryptimian)

Delphinium pacific.hybrid "Astolat" (Ridderspore)

Scabiosa caucasus "Perfecta Alba" (Hvite blomster)

Lathyrus vernus (Vårskolm) 

Lychnis chaledonica L. (brennende kjærlighet)

Aster (lilla) 

Veronika blå 

Kattemynte 

Astilbe,flere typer

Peon "Sarah Bernhardt"

Lamium maculatum ‘White Nancy

Lamium maculatum `Beacon silver` (dovenetel) 

Malva moschhàta (Moskus katost)

Krypende bunndekke staude med glansfulle mørke grønne blader og hvite blomster.(Sprer seg)

Paniclata hubrid "Younigue White" Floks 

Små hjerter likner på løytnantshjerter 

Staude salvie

Juleroser

Blå valmuesøster

Hosta

Kiwi Actinidia deliciosa "Jenny"



2 kommentarer:

  1. Hei Merethe!
    Flotte bed du har, og fint med de tingene du støper. Lewisia er så søte, men de trives ikke her dessverre.
    Gleder meg til våren jeg også. Snart tid for å så frø :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strevde med å finne en plass som Lewisia trivdes. Faktisk så har jeg den også i surjordsbedet og der frør den seg godt.
      Jeg legger ofte steiner rundt planten så bladene ikke berører jorden. Da råtner den ikke slik den ofte kan gjøre.

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.