torsdag 11. august 2016

Astilbe


August går fort, ser seg.
Skulle ønske det var noen måneder igjen av sommeren.
I det siste har vi hatt regn og det har ikke blitt gjort noe særlig i hagen disse dagene.
Men i dag skinner sola og snart skal resten av dagen tilbringes i hagen.


En staude jeg har likt i mange år er astilbe.
Disse har fulgt meg i alle år. Har jeg flyttet så har jeg tatt de med meg til neste hage.
Jeg vet ikke navnet på disse så hvis noen er sikre på navn så skriv gjerne det i en kommentar. :)


Den på bildet over er en favoritt.
Den er så nydelig synes jeg. Her har ikke blomstene slått seg helt ut enda.


Etterhvert må vi ha flere typer astilbe i hagen.
Kjenner jeg meg rett blir det flere bed i hagen.
Ja, eller utvidelse av bed. 


Jeg funderer på å klippe staudene ned nå i høst,men la oppklippet ligge 
i bedet. Jeg fjerner frøkapsler og klipper resten opp i mindre biter.
Det blir gjødsel etterhvert og demper frøugraset i å vokse.


De aller fleste bedene våre er det plantet tett. 
Det er mest på våren som vi må ta en skikkelig sjau med luking. Og når staudene vokser opp 
blir det for trangt for mye av ugraset.
Det letter jobben med luking veldig.
**
Sola skinner og jeg er nå klar for noen timer ute i hagen.
Snart er det helg også...håper at sola skinner da også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.